29 December 2009

Jalan pintas Muhyiddin Yassin untuk menjadi PM gagal !

Hampir dua minggu berlalu dan hari silih berganti namun kelibat Tan Sri Muhyiddin Yassin terus tidak kelihatan samada melalui media arus perdana mau pun media baru blog.

Kini seluruh rakyat Malaysia tertanya-tanya kemana menghilangnya Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Semanjak kali terakhir beliau bergegas bersama Najib Razak dan muncul di Bangunan Parlimen pada malam pengundian untuk meluluskan Baget 2010, dan selapas saat itu beliau terus tidak dapat dikesan. Apa sudah terjadi sebanarnya.

Ada pihak membuat spekulasi bahawa ketidakhadiran 74 orang wakil rakyar Barisan Nasional pada malam tersebut adalah disengajakan untuk memalukan Najib Razak. Malah ada yang mengandaikan bahawa ada pihak-pihak tertentu dikalangan wakil rakyat Barisan Nasional yang sememangnya mengharapkan supaya Baget 1 Malaysia itu gagal untuk diluluskan dan sekiranya perkara tersebut berlaku maka Najib Razak akan menerima pukulan maut kerana Pentadbiran Najib akan tumbang.

Selepas tumbangnya Kerajaan Najib maka Pilihanraya Umum Parlimen terpaksa diadakan semula. Kumpulan ini mengandaikan apabila pilihanraya Umun semula diadakan, maka Najib sudah tidak layak untuk memimpin BN dan orang yang paling layak adalah Muhyiddin Yassin kerana beliau adalah TPM dan Timbalan Pengerusi Barisan Nasional.

Bagaimana pun perancangan untuk menumbangkan Pentadbiran Najib Razak gagal kerana Baget 2010 berjaya diluluskan meski pun hanya dengan majoriti 3 undi.

Dari situasi cemas tersebut banyak pihak mengandaikan bahawa Najib Razak terlalu marah kepada Muhyiddin Yassin kerana dipercayai kebanyakan wakli rakyat Barisan Nasional yang tidak hadir pada malam pengundian tersebut adalah orang-orang Muhyiddin Yassin.

Disebabkan itu kehilangan Muhyiddin Yassin sejak hampir dua minggu ini adalah kemungkinan sebagai tindak balas Najib dan langkah-langkah awal Najib untuk menyingkirkan Muhyiddin.

Sama-sama kita tunggu bilakah Muhyiddin akan muncul.

No comments: