06 October 2009

Jika Isa Samad menang : Mohammad Hassan bakal kehilangan jawatan MB


Sekiranya Tan Sri Isa Samad memenangi Pilihan Raya Kecil N31 Bagan Pinang yang akan berlangsung pada hujung minggu ini, adalah dipercayai Momammad Hassan akan kehilangan jawatan beliau sebagai Menteri Besar.

Sebagaimana maklum Mohammad Hassan adalah pemimpin yang dinobatkan sebagai Menteri Besar atas restu Khairy Jamaluddin ketika era PM Abdullah Badawi. Melihat kepada perkembangan semasa politik UMNO, segala pengaruh Khairy sedang dicantas habis-habisan oleh PM Najib Razak yang menjadikan Dr. Mahathir sebagai penasihat beliau.

Umum mengetahui permusuhan diantara Mahathir dengan Khairy telah sekian lama semenjak Khairy menggelarkan Mahathir sebagai 'beruk' suatu ketika dahulu.

Kemenangan Isa Samad di Bagan Pinang sudah tentu membuatkan Mohammad Hassan akan merasakan kedudukan beliau akan tergugat. Oleh kerana itu adalah dipercayai bahawa Mohamad lebih rela Isa Samad dan Barisan Nasional kalah di Bagan Pinang demi menjamin kelangsungan survival politik beliau. Kemenangan Isa akan membuatkan Mohammad 'menghitung hari' menanti saat-saat kehancuran didalam karear politik beliau.

Isa Samad yang sememangnya diketahui begitu rapat dengan Najib Razak pastinya tidak sukar untuk menggantikan Mohammad Hassan sebagai MB.

No comments: